Buscar

Páginas

Rumahku Syurgaku

Okay...kembali kita dalam segmen Rumahku Syurgaku.....hehehe..saja wat poyo;p

Arini aku nak cita pasal rumah impian aku..hihi...insya-Allah...;).So aku nak cita sikit berkenaan rumah impian angan2 aku ni.Macam orang len mungkin suka rumah banglo ke apa ke yg besar2 kan...tapi aku ni jenis simple je..aku tak suka sangat jenis camtu.Walaupun nampak secara lahiriahnya aku ni macam moden skit..jap2 moden ke??ahakz;p..actually aku suka rumah kampung tradisional.Memang impian aku untuk memiliki rumah kampung yang bertanah...kalau kat penang ni nampak gayanya suasana yang betoi2 kampung pn dh kurang then klu ada pun...ada ke orang nak jual tanah kat aku...emmm..takpe aku berhijrah ke kedah ke...nogori ke...melaka ke...ok pe^^..hehehe;p

So, macam ni la gaya rupa rumah aku bersama keluarga tercinta nanti..Cuma kaler aku akan tukar skit kot sesuai ngan gaya terkini...hihi..ukiran2 tu memang lebih kurang camni..




Aku ni jenis suka yang nampak simple tapi ada keunikan tersendiri.Aku memamg admire gila umah2 yang berukir2 tradisional ni.Tradisi kita jangan di tinggalkan..cewah..hehe..klasik betoi umah aku..iLike;)).Rumah kayu ngn tiang tinggi camni memang impian aku...kat bawah umah tu bleh wat duk melepak petang2 sambil2 makan goreng pisang ka tau cokodok..klu lagi best gantung dui(buaian)...pergghh..best betoi...

Ni plak tangga batu nk masuk umah aku.Aku memang minat umah yang ada tangga batu lagu ni.Macam umah orang kat melaka.Pada aku tangga macam ni menunjukan kesenian dan kecintaan terhadap budaya.Tapi aku nye umah simple je la xde la liplap..liplap sangat kaler dia tu...hehe;p..Depan umah aku nanti ada laman luas senang anak2 aku nak main ngn kawan2 depa.Takdak la nanti men jauh2 sangat..senang aku nak perati dari atas umah...hehehe..motif ni;p





La ni nak bawak mai melawat atas umah plak.Ni ruang tamu.Ruang tamu pn simple je.Tak banyak perabot sangat.Aku jenis tak suka perabut banyak2 wat rimas ja.Tapi takdak la sampai takdak apa langsung plak.Ni cuma contoh ruangan je.Aku nak letak kusyen camni kt situ..so kampung..iLike..;p. tapi takmau la corak kotak2 ni..tak sesuai tau..;p


Ruang tamu umah aku kena luas satgi anak2 ngan cucu2 balik penuh rumah susah nk berlari...kena pikir future gak..huhu;)..tapi klu ada beranda rumah lagi best.Ruang tamu umah aku ada dua.Yang ni untuk tetamu mai bertandang..ruang tamu satu lagi kt bahagian tengah ni untuk family berkumpul.Time ni aku ngan encik suami bergurau senda sambil menonton tibi bersama anak2...hahahah;p


Kat umah aku ni tak banyak bilik, bilik tdo 3 + 1 bilik solat ni.Ye la anak2 aku pun takdak la ramai sangat dalam 4 atau 5 org je...muahahhaahha;p





So ni plak, perpustakaan mini + bilik solat.Kat sini setiap malam aku bersama encik suami akan solat berjemaah bersama anak2 dan mengaji Al-quran.



Ni plak bathroom dalam bilik aku.Dalam bilik special skit.Kena ada bath tab aku memang teringin nk mandi dalam bath tab..kiki;p.Klu bathroom share tu biasa2 je...luas sederhana.Kecik sangat aku tak suka..



Ni plak rupa dapur umah aku.Disebabkan umah aku berkonsepkan kampung+english country camni la rupa dia lebih kurang.Pada aku dapur ni penting.Aku suka dapur yang luas dan simple.Bermula dari dapur la kasih sayang disemai.Tau nape aku cakap camtu..sebabnya..bila kita masak dengan kasih sayang masakan yang biasa2 pn terasa sedapnya dan kasih sayang yang dicurah melalui makanan tu akan berkekalan di dalam rumah...harap2 macam tu la...insya-Allah.Klu perasan kat dapur aku ni taknak letak kabinet dapur yang tinggi tu...ye la tau2 aja la..aku kan ke rendah apa guna suma perabut2 tu suma.Yang nk guna nya aku klu dah tinggi ke ke mnyusahkan aku nk kena panjat untuk amik.So aku taknak perabut yang tinggi2 ni..





Belakang umah aku ada kebun untuk aku ngan encik suami tercinta menghabiskan masa lapang bersama2 dengan berkebun.Aku suka makan ulam2 ni,so aku ingat nak tanam sendiri kat belakang tu..so klu aku nak makan ulam petik je trus..fresh2...




OK2....cukup sampai kat sini ja kot..ikutkan banyak benda nak ditambah lagi ni..mau 2 ari pun blum tentu abis taip...hehehe;p

0 Kata-kata hikmat: