Buscar

Páginas

Penangan Sambal Petai Udang


Assalamualaikum....

Sepanjang bulan pose ni, kebanyakkannya saya berbuka bersama housemate cuma jumaat,sabtu n ahad je ngn family. seperti yang diketahui setiap weekend mesti balik punya...anak perantau katakan...hahhaa..konon;p Ada org kata klu betul2 nk jadi anak perantau saya kena tgl lebih jauh dari sekarang tu bru kira betul2 perantau dan berdikari...tp pada saya dh masuk negeri len dh kira perantau apa...hehehe;p

Okay...al-kisahnya la kn...disebabkan dok berjauhan dari family ni mana la nk dapat bermalas- malasan utk skip tak nak masak utk berbuka or bersahur...klu rasa nk makan pasir or rumput bleh la nk skip2 ni. Minggu pertama, lauk kebanyakkan nya beli di bazar je...tp seperti biasa ianya tidak dapat memenuhi selera tekak dan perut....(ada org kata sy ni cerewet bab makan..hehe...ye ke??;p;p Disebabkan itu, walaupn penat berpuasa dan bekerja(penat ke??)hehe...saya or my housemate akan gigih utk ke pasar membeli barang utk berbuka.. kami mmg takde giliran2 sapa2 masak ni...lebih kepada sapa rajin dia masak...so far alhamdullillah.. kami sangat bertoleransi dan tak pernah bertekak sapa yg nk menyediakan juadah utk berbuka.. klu ari saya malas housemate akan masak..then dia malas saya plak yg akan masak.. sangat harmorni kan....nasib baik la kami tinggal berdua je...opppsss lupa bertiga termasuk si kucing busuk;p

Pada mula nya,bersahur jgk kami masak tp lately setelah saya menanam tekad utk lossing my weight, so, sahur kami berdua hanyalah kurma...mulanya saya sorang je yg beria2 akhirnya my housemate jgk turut terpengaruh..(saya ada kuasa psyco utk pengaruhi org;p;p;p..konon..haha).
Demi adiah...demi baju raya cantik tahun ni...i will kill that fat...so kepada pemberi adiah sila sediakan adiah okeh...hihihi;p

Semalam plak al-kisahnya, saya mulanya nk msk ikan tp p pasar ikan takde yg ada ikan air tawar je..my housemate plak tak makan..so dgn ligat otak mula berpikir nk masak apa utk berbuka nnt..tetiba terpandang udang yg sgt gojes ok...hehehe...sy beli 200g harga dia RM4..mahal kn?tp tak mengapa sbb nya ia adalah udang yg baik dan besar mmg itulah harganya..pas selesai suma urusan di bazar terus la pecut bersama jonny tercinta utk blk ke rumah.tp dlm perjalanan ada lg 1 bazar, kemudian teringat kuih maselodeh(ntah betoi ke tak ejanya..hentam je la;p) yg dibeli kemarin...sedap..so berhenti dlu utk beli. Kebetulan masa lalu nk ke gerai kuih tu ternampak ada petai...mata cm dh blink2 tgk petai..tp tak beli...tp time nk blktetiba kaki berhenti betoi2 dpn gerai org jual petai tu...mula2 nya nk amik seikat je(seikat ada 3 papan), tp dipujuk rayu+paksa si tuan penjual amik 2 ikat...kesian tgk dia...then bln ramadan yg mulia ni,sy pn amik la 2 ikat. Dlm kepala dh terbayang nk buat sambal petai udang...owhh....yummmy....;)


lebih kurang camni la rupanya my sambal petai udang-pic ehsan pakcik google;)



Sampai je umah,my housemate tgk je petai tu..mata dia lg blink2 3 kali ganda dr sy tadi...Saya cakap petai ni utk wat sambal petai dan lebih tu utk ulam....kali ni mata dia blink2 5 kali ganda....rupanya febret dia sambal petai udang tu..So apa lg upacara masak sambal petai udang pn bermula....baunya menyengat 1 rumah...punya dasyat la petai ni...;p.Masuk je waktu berbuka apa lg...acara melahap pn bermula....yang lawak nya..my housemate tambah nasi 4 pinggan penangan sambal petai udang air tangan iejam...dia kata meletup2...hahhaha...dia kata ye...bkn sy kata;p;p;p...

Selepas tu hampa suma mesti tau kn apa jadi pada toilet......penangan petai....semerbak bau toilet.......hahahaha;p;p;p

p/s:to my housemate: ur diet....spoiled la beb....hehehehehehe;p;p;p;p

4 Kata-kata hikmat:

yuvia iroga

waahhh.. yana buat sambal petai gak ari 2.. sok 2 senak perut.. angin.. makan petai byk sgt.. sahur pun mkn petai gak.. hehehe..

~~MiNaMi a.k.a IejAm~~

hahaha...ijam sakit jgk...tp bkn cirit birit mmg aktiviti pagi2 ke ruangan kecik tu;p.best skali skala mkn petai;)

NoName

waa..sakan.. sedap tue petai. aku dah lama xmakan..rasanya mcm tahun ni belum makan sambal petai lagi.. teringinnya...kalau aku masak sendiri sure petai tue pun dah tak serupa petai dah...wakakaka

~~MiNaMi a.k.a IejAm~~

hahahha...razie hg xyah la dok msk...hg mmg xberbakat di dapur..hg wat programming sudah;p